Halsnæs har haft en vækst i udlejning af feriehuse fra 2008 til 2018 på hele 70,8 procent - den suverænt højeste vækst blandt de fem kommuner i Kongernes Nordsjælland. Gribskov topper dog fortsat klart listen over flest udlejede feriehuse (målt på antal uger). Arkivfoto.

Halsnæs har haft en vækst i udlejning af feriehuse fra 2008 til 2018 på hele 70,8 procent - den suverænt højeste vækst blandt de fem kommuner i Kongernes Nordsjælland. Gribskov topper dog fortsat klart listen over flest udlejede feriehuse (målt på antal uger). Arkivfoto.

Flere turister i Nordsjælland

Ny rapport fra VisitDenmark viser vækst i antallet af turister, som overnatter i Kongernes Nordsjælland

Af
Kim Larsen

TURISME Det går godt med turismen i de fem kommuner i Kongernes Nordsjælland. Antallet af overnattende turister steg fra 2017 til 2018 med 41.000, så der i 2018 var 1.463.000 kommercielle overnatninger - dvs. i feriehuse, på hoteller/feriecentre, campingpladser, lystbådehavne og vandrerhjem i de fem kommuner.

Det viser en ny rapport fra VisitDenmark: ”Turismens økonomiske betydning”.

Turisterne er ikke lige fordelt i Kongernes Nordsjælland, hvor Gribskov og Helsingør tegner sig for langt de fleste turistovernatninger, med Halsnæs på 3. pladsen.

  • Gribskov: 565.000
  • Helsingør: 490.000
  • Halsnæs: 232.000
  • Hillerød: 111.000
  • Fredensborg: 65.000

Selvom Halsnæs 'kun' indtager en 3. plads, så er det faktisk den af de fem kommuner, som har haft den største vækst (8,7 procent) i antallet af turistovernatninger fra 2017 til 2018.

Turismen skaber 7.000 jobs

Turismen har stor betydning for detailhandel og andre erhverv, der mærker en effekt af turisternes besøg, når der bliver shoppet i de lokale butikker, spist på restauranterne, eller når taget på feriehuset skal fikses.

I rapporten anslås det, at turismen skaber flere end 7.000 jobs og 2,1 mia. i indtægter til kommunerne. Det svarer til 8 procent af alle jobs og 6,6 procent af skatteindtægterne i Nordsjælland.

"Statistikken slår fast, at turismen er større end erhvervet selv, og som ringe i vandet når væksten længere ud i lokalsamfundet. Tallene er i tråd med vores målsætning, hvor vi hele tiden forsøger at blive skarpere på at tiltrække flere værdiskabende gæster og sammen med aktørerne skabe attraktive oplevelser og produkter, der kan give en afledt økonomisk effekt," siger direktør hos VisitNordsjælland, Annette Sørensen.

Svenskerne elsker Nordsjælland

Danske feriegæster står for 65 procent af turismeomsætningen, mens de udenlandske besøg altså står for 35 procent.

Nordsjælland er en populær destination hos vores svenske broderfolk, som tegner sig for en omsætning på cirka 1 mia. kr. - det svarer til 18 procent af den samlede turismeomsætning.

Nærheden til både Sverige og København giver mange endagsturister, som tegner sig for 27 procent af det samlede turismeforbrug i Nordsjælland.

Nordsjælland har mange feriehuse, og næst efter endagsturisterne står turister i eget feriehus for det højeste turismeforbrug med 17 procent.

En anden vigtig gruppe er erhvervsturisterne, som står for næsten 1,2 mia. kr. af det samlede turismeforbrug, når de eksempelvis holder møder og kurser på hoteller og konferencecentre.

Publiceret 05 September 2019 10:36