Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Samarbejde om turisme styrker Halsnæs


Af Annette Sørensen, direktør i VisitNordsjælland

TURISME Svar på debatindlæg i Halsnæs Avis (netavisen) den 7. januar 2017 af Kim Jensen: "Turistsamarbejdet gearet til Halsnæs?"

I et læserbrev sætter Kim Jensen spørgsmålstegn ved, om Halsnæs Kommune får nok ud af turismesamarbejdet i VisitNordsjælland. Det korte svar på det spørgsmål er: Ja, det gør Halsnæs Kommune, og jeg vil her uddybe, hvorfor det forholder sig sådan. Er det ensbetydende med, at vi ikke kan blive bedre? Nej, selvfølgelig kan vi det, og derfor lytter jeg også til gode råd om, hvordan vi kan blive bedre.

Samarbejdet i VisitNordsjælland om Kongernes Nordsjælland, hviler på princippet om en for alle – alle for en. Vi står sammen om Nordsjælland som en fælles destination, og det gør vi, fordi vi ved, at turister ikke tænker i kommunegrænser men i områder.  Og tallene taler da også deres tydelige sprog. Siden VisitNordsjælland blev stiftet for 6 år siden, er det kun gået en vej i forhold til turismen, og det er fremad.

I Hundested har det samarbejde bl.a. ført til, at havnen har tiltrukket krydstogtskibe. Det er blevet et af flere fine fyrtårne i den samlede markedsføring af destination Kongernes Nordsjælland og Den Danske Riviera. I den og i andre forbindelser gør vi alt for at fortælle om Halsnæs’ fortræffeligheder både i Torup, Kikhavn, Lynæs, Frederiksværk, Liseleje, Ølsted m.v.

Sommerhusene er et andet stort indsatsområde, og her har vi et tæt samarbejde med Halsnæs Kommune og udlejerne. Der har de seneste år været flot vækst på sommerhusudlejning i Halsnæs og i Gribskov, og det skyldes bl.a. en målrettet markedsføringsindsats. Derfor deltager VisitNordsjælland på ITB messen i Berlin i Tyskland, indgår i kampagner på både det norske og svenske marked i samarbejde med VisitDenmark, samt med en indsats på både det hollandske og engelske marked.

Midlerne til markedsføringsindsatsen får vi bl.a. ved salg af det fysiske markedsføringsmateriale. Og til dette års materiale har der været en flot opbakning fra turismehvervet i Halsnæs. Det bidrager både til at fremhæve Halsnæs yderligere, ligesom det bidrager til, at vi kan forstærke den samlede indsats.  Vi er samtidig opmærksomme på at få alle med – også de mindre aktører - og det sker på vores hjemmeside. Vi har netop rundet 900.000 besøgende i 2016, og her har alle turismeaktører, der vil være med, mulighed for at blive synlige.

Det er også vigtigt, at vi byder turisterne ordentligt velkommen både i butikkerne og i turismeerhvervet. Derfor deltager vi i Mystery Shopper-undersøgelsen, hvor professionelt uddannede ”shoppere” tester de enkelte virksomheders værtskab. Ud af 32 byer i Danmark var de 6 nordsjællandske byer, der deltog, blandt de 10 bedste - herimellem var både Frederiksværk og Hundested.

Halsnæs Kommune afsætter 1,5 mio. kroner om året til VisitNordsjælland. Det er mange penge for en kommune. Men jeg vil vove den påstand, at de penge ikke vil række langt, hvis Halsnæs Kommune var alene om indsatsen. Sammen er vi meget stærkere, og vi er vel og mærke sammen på en solidarisk måde, fordi bidraget bl.a. afhænger af antallet af indbyggere i kommunerne.

Fakta er da også, at turismeomsætningen i Halsnæs er på 732 mio. kr., og den skaber knapt 1.000 årsværk. Så ja - det giver mening for kommunen at satse på turisme og gøre det sammen med de fem kommuner i Kongernes Nordsjælland. Det går godt, men vi kan gøre det endnu bedre, hvis vi fortsætter det gode samarbejde.


Publiceret: 16. Januar 2017 09:23
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Halsnæs Avis

Annonce
ANNONCER
Se flere