Martin Vetling er indehaver af Gym53 og giver her råd til en opstart med fitness-træning. Foto: Jan Stephan
Martin Vetling er indehaver af Gym53 og giver her råd til en opstart med fitness-træning. Foto: Jan Stephan
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Råd til begyndere: Sådan starter du på fitness-træning og kostomlægning

Vil du gerne i gang med at træne i center og måske omlægge din kost, følger her en række begynderråd fra en lokal fitness-træner





I FORM Hvad skal jeg starte med, og hvor går jeg hen? Og hvad med kosten?

Der er flere spørgsmål, hvis man vil give sig selv en ny start på året ved at starte i et fitness-center og eventuelt arbejde med en kostomlægning.

Halsnæs Avis har rådført sig med indehaver af Gym53 i Nørregade i Hundested og fitness-træner, Martin Vetling, og bedt ham redegøre for, hvordan han mener, at man bedst kommer i gang med sin træning og eventuel kostomlægning.


Book en instruktør

“Som ny i et træningscenter er det vigtigt, at du booker tid til en time med din instruktør. Her vil du få lagt et opstartsprogram, som vægter lige dele af kredsløbs- og styrketræning.”

“Programmet har typisk tre træningsdage med en restitutionsdag efter hver træning. Herefter skal man cirka en gang om måneden booke tid for at få ny inspiration, altså nye øvelser og træningsprincipper,” fortæller Martin Vetling og fortsætter:

“Her i centeret har vi et hold, som hedder ’Træning og inspiration’, hvor man netop får nye øvelser, inspiration og motivation. Det er også at anbefale, at man booker tid for personlig træning, for der er du alene med instruktøren, som træner sammen med dig.”


Ikke gjort på tre måneder

Martin Vetling understreger, at kostomlægning og ønsket om at blive bedre til at motionere ikke er gjort på fem uger eller tre måneder:

“I de fleste motionscentre er personalet uddannet til at undervise i kost og motion. Når du booker tid for råd og vejledning, vil du lære alt om kost og motion.”

“Det er vigtigt ikke at gå i gang med et forløb på et til tre måneder. Alle, som har været på kur samt kørt med hård træning i kortere tid, har oplevet, at de har taget stort set al vægten på igen.”

“Dette er sågar videnskabeligt dokumenteret til at fejle. At bryde en uvane - kaldet en intervention - er et langsigtet projekt, der tager cirka et til to år, og først her er du i mål med en ny vane.”


Hjælp andre i gang

Martin Vetling leverer et råd, som rækker ud over ens personlige cirkler.

“Det nye er, at flere er opmærksomme på kost og motion og forstår, at det er og skal være en del af hverdagen. Men vi har stadig store problemer med overvægt og inaktivitet i samfundet.”

“Har du en ven, veninde eller familie, som trænger til en livsstilændring, så gør dem en kæmpe tjeneste ved at hjælpe dem i gang.”

“Få dem til at besøge motioncenteret, den lokale cykelklub, fodboldklubben, eller hvad I nu finder interessant. Det er vigtigt,” siger han.

I næste uges sundhedstema ser vi på øvrige muligheder ud over fitness-centre for at få motion i Halsnæs.

Fakta

Fitness-centre

i Halsnæs

@Fakta Brod Weekend3:HUNDESTED:

Gym 53

Nørregade 53

www.gym53.dk

FREDERIKSVÆRK:

Frederiksværk motionscenter,

Akacievej 1

www.frv-fitness.dk

Fitness World, Bagerstræde 4

www.fitnessworld.com/dk/center/fitness-world-frederiksvaerk


Publiceret: 09. Januar 2018 01:12

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Halsnæs Avis

Bøger
Forsiden netop nu
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt