Fra v.: Mikkel Harder Palmbo, Sika Mondrup Mortensen, Trine Juncher Jørgensen og Jeppe Liisberg. Foto: Jan Stephan
Fra v.: Mikkel Harder Palmbo, Sika Mondrup Mortensen, Trine Juncher Jørgensen og Jeppe Liisberg. Foto: Jan Stephan
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Nyt mediehus i Dyssekilde: Vil arbejde, hvor vi vil bo

En række mediefolk har indtaget Dyssekilde Station og skabt en ny arbejdsplads for deres branche





ARBEJDSLIV Mediehuset Dyssekilde er nu en realitet. En flok mediefolk har indtaget stationsbygningerne, hvor de dyrker det flexible arbejdsliv med en tæt-på-hjemmet arbejdsplads.

Det er et kreativt kontorfællesskab, der består af to filmfolk, en journalist, en it-mand samt en grafiker indtil videre.

Idéen med mediehuset opstod i samspil med Torup Tings formand, Peter Plant, som anviste lokalerne i stationsbygningen.

Medstifter af mediehuset er Mikkel Harder Palmbo, der danner par med Ida Harder Palmbo, og for dem ligger der et bevidst valg i at slå sig ned i samt arbejde i Dyssekilde.

“Da vi flyttede til Dyssekilde med vores børn, tænkte vi, at de fleste er endt med at bo, hvor de arbejder, men vi ville gerne vende den om. Selvom filmproduktionsmiljøet med få undtagelser er tæt forbundet med indre København, har vi truffet et grundlæggende valg om primært at arbejde, hvor vi ønsker at bo, fremfor at bo, hvor arbejdet normalt findes.”

“Så vi ville på landet og nyde livet, og vi har en tro på, at mange års anciennitet og netværk i filmbranchen gør det muligt at bosætte sig i Halsnæs, selvom det ligger en time fra det geografiske epicenter, som normalt er grundlaget for vores arbejdsliv,” fortæller parret.

Alle mediehusets brugere deler erfaringen med, at nutidens arbejdsliv med multimedier ikke er bundet til en bestemt adresse, men kan foregå overalt. Derfor er der ingen grund til at have en dyr kontorplads i København.


Komplet mediebureau

Samspillet med andre fageksperter er en anden vigtig del af mediehusets styrke.

“Her i huset får jeg god sparring, og vi taler om at udvikle nogle projekter sammen - måske med afsæt her i Halsnæs. Vi har jo alle forskellige kontakter, men en delvist fælles faglig berøringsflade, og vi kan dele hinandens kompetencer.”

“Samlet set er vi jo nærmest et komplet mediebureau, og selvom vi har nok at se til, vil vi også gerne opbygge noget nyt,” siger journalist Trine Juncher Jørgensen.

“Jeg gør meget brug af journalister, grafikere og it-folk i mine produktioner, så det giver meget mening at sætte sig sammen med andre fagkræfter frem for at sidde alene og ringe kontakterne hjem,” siger Mikkel Harder Palmbo.

Brugerne har fundet sig godt til rette i mediehuset og kan sparre med hinanden. Foto: Jan Stephan
Brugerne har fundet sig godt til rette i mediehuset og kan sparre med hinanden. Foto: Jan Stephan

Vil bidrage lokalt

De fleste af husets brugere er flyttet til kommunen det sidste år, og som tilflyttere og medstiftere af Mediehuset Dyssekilde ønsker de også at bidrage til lokalsamfundet med deres ekspertise.

Visionen er at få kontakt til lokalmiljøet og medvirke til øget kommunikation og branding af kommunal-, erhvervs- og foreningslivet i Halsnæsområdet.

“Håbet er på sigt at få skabt en lokal bevidsthed om Mediehuset Dyssekilde, så vi kan løse lokale opgaver,” forklarer Mikkel Harder Palmbo.


Oversete Halsnæs

“Halsnæs er overset på en måde. Det tager kun en time at køre til hovedstaden, og det er jo ikke uoverskueligt at gøre et par dage om ugen. Samtidig er Halsnæs et fedt område rent naturmæssigt og et godt sted at vokse op for børn. Her er mere plads og ro,” siger Trine Juncher Jørgensen, der med sit kendskab til Grønland laver en sammenligning:

“Halsnæs minder faktisk lidt om Grønland med naturen, det er jo derfor, Knud Rasmussen byggede sit hus heroppe,” siger hun og kommer med en konstatering;

“Men kommunen er ikke så godt brandet i København og på Christiansborg. Hvorfor får man ingen statslige arbejdspladser? Halsnæs er lidt usynlig i forhold til nærliggende kommuner, og det kunne man godt arbejde med.”

De har dog alle som tilflyttere bemærket en øget selvbevidsthed i Halsnæs, selvom mødet mellem tradition og landlig kultur kontra bykultur og nye tanker ikke er problemfrit.

Mikkel Harder Palmbo erkender, at der kan være et potentielt sammenstød mellem den gamle landsbykultur og nybyggerkulturen, men han nævner Torup og Dyssekilde som eksempel på, at de to kulturer godt kan smelte sammen til et succesfuldt miljø.

Her spiller kommunikation, samarbejde og de sociale medier også en rolle.

Som det sidste skrig har huset nu fået egen webside. Se mere på www.mediehusetdyssekilde.dk/.

FAKTA

Husets brugere

Trine Juncher Jørgensen, Melby, cand. mag., arbejder som journalist og temaredaktør i Mediehuset Sermitsiaq AG

Ida Harder Palmbo, Dyssekilde, filmproducer i Zentropa, hvor hun i 10 år har arbejdet med de største danske og internationelle film og TV-produktioner

Sika Mondrup Mortensen, Melby, grafisk designer, tegnestue fra 2011, arbejder med visuel identitet og branding, kampagneudvikling, bogdesign

Mikkel Harder Palmbo, Dyssekilde, kreativ producer, driver produktionselskabet Gregersfilm, 20 års erfaring i produktion af kommunikations-, fiktions- og dokumentarfilm

Jeppe Liisberg, Torup, IT-ingeniør, webudvikler og iværksætter, driver firmaet www.myphoner.com - et ringelistesystem.


Publiceret: 12. Oktober 2017 14:15
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Halsnæs Avis

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt