Kregmekøen på Hillerødvej morgen og eftermiddag. Arkivfoto

Kregmekøen på Hillerødvej morgen og eftermiddag. Arkivfoto

Kregme-rundkørslen: 7 kilometer kø kan forsvinde

Jagten på penge til ombygning er så småt gået i gang

TRAFIK Med ca. 20.000 køretøjer om dagen er rundkørslen i Kregme et af de mest trafikerede steder i Nordsjælland, når man lige ser bort fra motorvejsnettet, og i myldretiden er 6-7 kilometer kø ikke et usædvanligt syn på Hillerødvej.

I den nye rapport fra Vejdirektoratet om ombygning af rundkørslen er der beregnet priser på 22 mio. kroner for et lysreguleret kryds på stedet, mens en udvidet tosporet rundkørsel vil koste ca. 27 mio., og uanset løsning viser beregninger, at de lange bilkøer vil være fortid: I en af beregningerne er kødannelsen reduceret til 25-35 meter.

Men det kræver penge på bordet at få løst det trafikale knudepunkt op, og Halsnæs' borgmester har allerede været fremme med ønsket om at få sagen på Finansloven: "Jeg vil ikke umiddelbart lægge mig fast på, om den ene løsning er bedre end den anden. Jeg har noteret mig, at Vejdirektoratet har lavet et særdeles grundigt forarbejde og selv konkluderer, at der ikke er væsentlige sten på vejen for, at man kan gå videre med en ombygning af rundkørslen. Nu mangler vi bare det grønne lys fra Folketinget. Så i mine øjne er det bare med at finde pengene, så vi kan komme i gang."

Den er DFs Marlene Harpsøe med på, og det gælder om at komme videre i samarbejde med andre partier, mens der stadig er fuldt fokus på projektet og dets gevinster.

Som jeg hører det, er en ombygning forholdsvis billig i forhold til udbyttet, så det burde ikke være umuligt at finde en løsning

"I første omgang vil jeg tale med vores trafikordfører og de andre politikere i det nordsjællandske trafiknetværk, for det er vigtigt at få skaffet penge til en ombygning af Kregmerundkørslen, hvor folk sidder i kø og spilder deres tid dag efter dag. Det handler ikke kun om penge, men også om borgernes tid, som kan bruges bedre end at sidde i kø. Som jeg hører det, er en ombygning forholdsvis billig i forhold til udbyttet, så det burde ikke være umuligt at finde en løsning," lyder det fra Marlene Harpsøe, som før har været fremme i debatten om lokale trafikforhold.

LÆS OGSÅ: AVISARTIKEL UDLØSER SPØRGSMÅL TIL MINISTER

Venstres Hans Andersen til TV2 Lorry: "Forudsætningen for, at vi overhovedet kan snakke om den her rundkørsel og få gjort noget ved den, er jo, at der ligger - sort på hvidt - en vurdering af: hvad koster det, hvad er forretningen, og hvor mange timer vil vi spare på at holde i kø?" har han udtalt og vil nu gå videre med at få fundet pengene til udvidelsen af rundkørslen i Kregme på de kommende finanslovsforhandlinger eller i den nye trafikaftale, der skal laves til næste år. /an

FAKTA

    Omkring 20.000 biler passerer dagligt gennem rundkørslen i Kregme.

    En fuldt tosporet rundkørsel i Kregme vil ifølge Vejdirektoratet koste ca. 27 mio. kroner at bygge, mens prisen for et lyskryds er 22 mio. kroner. Projekterne vurderes at have en såkaldt intern rente på hhv. 66 % og 82 %, hvilket er meget stærke indikatorer for høj samfundsøkonomisk gevinst.

    Begge løsninger vil kunne reducere den østgående morgenkø fra syv kilometer ned til 35 meter, mens den vestgående eftermiddagskø vil kunne reduceres fra 2,5 kilometer til 25 meter.

    En ombygning vil tage 30-34 måneder, uanset hvilken løsning der vælges.

    kilder: Vejdirektoratet og Halsnæs Kommune

Publiceret 06 November 2018 00:00

SENESTE TV