DEBAT: Halsnæs i den tunge ende

Reaktion på erhvervsklimamålingen

Af Peter Nørris Dalsgaard, Det konservative folkeparti i Halsnæs.

ERHVERV At være nummer 93 i DI´s måling af erhvervsklimaet i de forskellige kommuner i Danmark er selvsagt en mindre katastrofe for Halsnæs som kommune i almindelighed og for brandingen af samme i særdeleshed.

De sidste 5 års resultater i samme undersøgelse siger nr.88,87,61,77 og nr. 82 i 2014. Så uanset hvilken borgmesterkasket vi tager på, så ligger Halsnæs godt forankret i den tunge ende og det skal selvfølgelig gøres bedre i de kommende år. Den dårlige placering i de seneste par år giver vel et indtryk af at det er et område som ikke har nok bevågenhed eller interesse fra de ansvarlige på området.

Nogle forhold er sværere at ændre på sådan fra det ene år til det andet, bla. Er det infrastrukturen, men heldigvis er også den siddende borgmester af den opfattelse at der vedblivende skal lægges pres på Christiansborg så ikke, de længe planlagte vejforbedringer som Hillerød motorvejens forlængelse samt Frederikssund motorvejens 3.etape bliver på tegnebrættet. Og når vi er ved trafik, så prøv at se på om den offentlige trafik som bus og tog ikke kunne få flere afgange og dermed gøre det lidt nemmere at pendle ud af kommunen og hjem igen. Forbedret forhold som i fremtiden vil påvirke i positiv retning.

Der er 9 kategorier i målingen og nogen vægter tungere i det endelige resultat end andre, den overordnet vurdering af de kommunale rammevilkår vægter 1/3 i undersøgelsen og den er blevet forringet fra plads nr. 86 til nr. 93 i 2019. Her skal borgmesteren kigge indad og spørge hvorfor føler virksomhederne at ramme vilkårene er forringet på 1 år.

Det samme gør sig gældende vedr. Adgangen til kvalificeret arbejdskraft som er afgørende for virksomhedernes muligheder for vækst og udvikling. Det gælder kommunens indsats og jobcentrenes samarbejde med virksomhederne. Her er et markant fald i tilfredsheden fra en placering i den kategori som nr. 40 i 2018 til nr. 82 i 2019. Igen må kommunen kigge indad og gå mere i dybden med de svar som virksomhederne er kommet med.

Det samme gælder inden for kommunal sagsbehandling og der må forventes en kompetent og hurtig sagsbehandling af virksomhedernes miljøforhold, hvilket tilsyneladende ikke er tilfældet, da placeringen på det punkt i 2018 var nr. 65 og i 2019 nr. 84.

Et sidste punkt som jeg syntes tåler lidt opmærksomhed, er kommunens brug af private leverandører. Her ryger kommunen fra en placering i 2018 som nr. 42 til nr. 83 i 2019. En attraktiv erhvervskommune er åben for at lade private leverandører byde på kommunale opgaver, hvilket kan være med til at sikre større effektivitet og højne kvaliteten og ikke mindst kig indad blandt kommunens erhvervsliv før opgaven placeres i nabokommunen og skaber beskæftigelse og vækst der. Det er selvfølgelig opgaver som ligger under krav om offentlige udbud jeg tænker på. Der er nok at tage fat på, så op på hesten igen og gør det lidt bedre i 2020.

Publiceret 15 September 2019 04:30