Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Turistsamarbejde gearet til Halsnæs?


Af Kim Jensen, medlem af Konservative i Halsnæs

MARKEDSFØRING Visit Nordsjælland er en organisation i samarbejde imellem kommuner i Nordsjælland og har til opgave at tiltrække turister til vores område. Organisationen er sammensat så hver kommune som udgangspunkt har en repræsentant med i bestyrelsen, dog har Helsingør og Gribskov to repræsentanter, vores kommune er repræsenteret af kommunaldirektøren.

Vores andel i dette samarbejde koster Halsnæs kommune 1,1 mio. kroner i basispris og herudover 600.000 kroner i tillægsydelse, dvs. samlet 1,7 mio. om året - men får vi som kommune value for money?

Er denne organisation rigtig skruet sammen i forhold til vores kommune? Skal bestyrelsen ikke være sammensat af private lokale turistildsjæle og ikke embedsmænd? Eller skal vi blot evaluere på organisationens arbejde og fortsat deltage?

Hvis vi som kommune vælger at evaluere på dette samarbejde, bør man ihvertfald overveje følgende:

Markedsfører Visit Nordsjælland os på den rigtige måde, hvad er vores DNA, er det den fantastiske strand i Liseleje? eller det hyggelige havnemiljø i Hundested? eller vores fantastiske kulturhus Gjethuset? eller blot det hele?

Når vi skal sælge vores kommune skal den så sælges på den samme måde som store byer som Hillerød og Helsingør, som har slotte og store handelsbyer, og er der overhovedet plads til indivudelle hensyn? Måden hvorpå vi skal sælge vores kommune skal nok være anderledes i og med, vi har 8500 sommerhuse og mange andre oplevelser, men er vi i Halsnæs så i det hele taget i stand til at få det maksimale ud af medlemskabet i denne organisation, eller skal vi stå udenfor ligesom vores nabokommune Frederikssund?

Organisationen udgiver bl.a. en turistbrochure, som man har med ud i den store verden, hvori man prøver at sælge Nordsjælland, men alene at have 16 sider kun om Helsingør er måske lige i overkanten, og som bosiddende i Halsnæs kan jeg godt føle vores lille kommune en smule overset, og at vi i denne forbindelse blot  spæder til de store byer, hvilket får mig til at spørge, om dette samarbejde er det rigtige for vores kommune.

Deltagelsen i denne  brochure er  annonceringsmæssigt så dyrt, at rigtig mange overnatnings/spisesteder ikke har råd til at deltage, dvs. at hvis man som turist er kommet til Halsnæs, så kan man starte med at køre ud af kommunen, fordi vi ikke har det store udvalg af henholdsvis overnatning/spisesteder. Dette kan vi ikke være tilfredse med, da vi har så mange små hyggelige steder i vores kommune og dette er en del af vores profil, så lad os markedsføre det.

 Visit Nordsjælland har påtaget sig en opgaven at sælge os i den store verden, men hvilke lande vil være gode at markedsføre Halsnæs i ?

Jeg hhar tidligere spurgt Anette Sørensen, direktør i Visit Nordsjælland, om det ikke var en god ide for Visit Nordsjælland at være med  på turistmesser i Sverige, Norge og Tyskland, og fik svaret at der ønskede man ikke at være, hvilket er for mig uforståeligt. Hvilke lande satser man så på?

Dette også set i lyset af at vi i Halsnæs kommune, som har rigtig mange sommerhuse, og her finder jeg det vigtigt, at vi prøver at markedsføre vores kommune i vores nabolande, og hvis vi som vi har oplevet stor efterspørgsel på disse sommerhuse, så kunne man fra kommunes side iværksætte en endnu større oplysningskampagne overfor sommerhusejere, information om orientering om økonomi/muligheder der ligger i at leje sit sommerhus ud, også ud fra den erkendelse af vi i vores område mangler større lokale overnatningsmuligheder.

Endelig har Visit Nordsjælland selv påtaget sig en opgave, som jeg slet ikke kan se vedrører en turistorganisation, da de har selvbestaltet har udnævnt sig som kvalitetsdommer over for en stor del af de lokale selvstændige indenfor turistbranchen. Dette foregår i form af deres koncept som hedder 'mystery shopper', hvor de uanmeldt foretager prøvekøb i udvalgte forretninger, og efterfølgende udstikker de så en oplevelsesdom. Dette kan jeg på ingen måde se vedrører denne organisation.

Visit Nordsjællands primære funktion må være at trække turister til Nordsjælland, og når så turisterne er landet i Halsnæs så bør der etableres lokale turistforeninger som uafhængigt af Visit Nordsjælland tager imod disse turister, og sikrer sig at de får den information, de har brug for og endvidere arbejder på at give dem en oplevelse, så de kommer rundt i hele vores kommune, og samtidig har lyst til at blive her lidt længere.

Der er rigtig mange penge i turisterhvervet og rigtig mange for Halsnæs kommune - lad os nu undersøge hvorledes vi får optimeret disse muligheder.


Publiceret: 07. Januar 2017 13:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Halsnæs Avis

Bøger
Forsiden netop nu
ANNONCER
Se flere