Bilfærgen “Korshage” blev sat ind på Hundested-Rørvig overfarten i 1928. Postkortet er stemplet i 1932.
Bilfærgen “Korshage” blev sat ind på Hundested-Rørvig overfarten i 1928. Postkortet er stemplet i 1932.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Bilfærgen Korshage


UGENS POSTKORT “Jeg har mange postkort af Rørvigfærgen, men det, der gør dette ekstra spændene. er jernbanevognene på kajen i bagrunden - dem ser man sjældent,” fortæller Niels Vad, som udover at være postkortsamler også er købmand i Liseleje.

“Det at en af mine postkortvenner, som er storsamler af Hundested-kort, ikke har det i sin samling, gør at jeg bliver ekstra glad for det,” tilføjer han.

Kortet er stemplet i 1932. Den afbillede færge “Korshage” var den første rigtige passager- og bilfærge på ruten Hundested-Rørvig. Den blev sat ind på ruten den 16. maj 1928.

Men allerede i 1917 blev der sat en færge ved navn Korshage ind på sejladsen. Den kunne ikke tage biler med, men havde plads til 140 passagerer og lidt gods og cykler.

Det var tre brødre, ved navn Nielsen, fra Rørvig, der stod bag. De havde udstykket sommerhusgrunde ved Korshage nord for Rørvig.

Jernbanen var i 1916 blevet ført frem til Hundested. Det åbnede mulighed for at knytte en hurtigere forbindelse for det store kundeunderlag af købere og ejere til disse sommerhusgrunde, som hovedsageligt boede i Københavnsområdet.

Den nye bådforbindelse blev en succes, og efterhånden som automobilen blev mere udbredt opstod et behov for en bilfærge.

Et konkurrerende færgeselskab var først på pletten med en ombygget fragtbåd, som kunne medtage 8 -10 personbiler.

Efter langvarige forhandlinger med myndighederne i de to havne, om ret til sejladsen, trak det nye selskab sig ud af ruten.

Brødrene Nielsen stiftede aktieselskabet Korshage og bestilte straks en ny passager- og bilfærge på Frederikshavn Værft. Samtidig gik man også i gang med at etablere bilfærgelejer i de to havne.

Motorfærgen “Korshage” var på 105 bruttotons, og med en nyudviklet 150 hestes B& W dieselmotor, der kunne give færgen en fart på 9 knob.

Det var en såkaldt pendul-færge med skrue og ror i begge ender, så man undgik at vende færgen ind og ud af havnen. Den havde et gennem-gående bildæk med plads til ca. 15 personbiler og op til 190 passagerer.

Kilde: hundested-roervig.dk


Publiceret: 15. April 2017 01:12
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Halsnæs Avis

Annonce
Annonce
ANNONCER
Se flere